Matija Vlahovski


Prednost prijave projekta na Zakon o poticanju ulaganja je ta što niste vezani uz rokove objave EU natječaja te možete točno planirati kreditna sredstva i prijavu projekta na Zakon o poticanju ulaganja. Također, vaša projektna prijava neće ovisiti o bodovima i rang listama, jedino će biti podložna administrativnoj provjeri predane dokumentacije, a u slučaju da nešto od dokumentacije nedostaje ili je nejasno, tražit će se nadopuna i projekt zbog toga neće „pasti“ (kao što to zna biti slučaj kod EU fondova).

Cilj ovog članka je konkretnim primjerom približiti i pojasniti Zakon o poticanju ulaganja, s kojim ako ste se već susretali ili ste ga čitali, susreli ste se i s brojnim pravnim pojmovima i nejasnoćama. Višegodišnjim iskustvom vođenja projekata u sklopu ovog Zakona poduzetnicima smo osigurali zaista značajne porezne olakšice i potpore za otvaranje radnih mjesta, a više o svemu pročitajte u nastavku gdje kroz praktičan primjer možete vidjeti efekte primjene ovog Zakona.

Investicijski ciklusi se odvijaju u sklopu svakog poduzeća, pogotovo u onima koja posluju u prerađivačkoj i proizvodnoj industriji. Strojevi, oprema, linije pa čak i sami pogoni zastarijevaju te ih je potrebno tokom godina adaptirati ili u potpunosti mijenjati. U trenutku planiranja investicije većina poduzetnika planira koristiti kreditna sredstva kako ne bi narušila likvidnost poduzeća, razmatraju mogućnosti prijave na razne EU natječaje, ali rijetko se informiraju o mogućnostima ostvarivanja značajnih poreznih olakšica i potpora za otvaranja novih radnih mjesta. Prednost prijave projekta na Zakon o poticanju ulaganja je ta što niste vezani uz rokove objave EU natječaja te možete točno planirati kreditna sredstva i prijavu projekta na Zakon o poticanju ulaganja. Također, vaša projektna prijava neće ovisiti o bodovima i rang listama, jedino će biti podložna administrativnoj provjeri predane dokumentacije, a u slučaju da nešto od dokumentacije nedostaje ili je nejasno, tražit će se nadopuna i projekt zbog toga neće „pasti“ (kao što to zna biti slučaj kod EU fondova).

Projekt tj. investicija sukladno ovom Zakonu traje 3 godine, što je sasvim dovoljno za planiranje i provođenje i većih investicija. Prema tome, ukoliko se vaš projekt uklapa u Zakon o poticanju ulaganja, nema značajnijih prepreka za dobivanja pozitivne Odluke.

U jednom od ranijih tekstova već smo pisali kako je kod odobravanja investicijskih kredita i zajmova od strane HBOR-a i HAMAG-BICRO-a bitna dobra investicijska studija i kvalitetni savjetnici, a ista je situacija i kod korištenja poticaja temeljem Zakona o poticanju ulaganja – ključna je kvalitetna priprema i provedba same investicije obzirom na puno sitnih, ali bitnih detalja koji utječu na maksimalnu iskoristivost poticaja koji stoje na raspolaganju.

Primjer iz prakse – novom investicijom do poreznih olakšica

U nastavku je prikazan jedan praktičan primjer proizvodnog poduzeća koji se prema smjernicama klasificira kao srednji poduzetnik. Poduzetnik ulazi u investicijski ciklus koji planira započeti 01.01.2024., a planirana investicija iznosi između 1,9 – 2,5 milijuna eura s obzirom da se radi novi proizvodni pogon te se nabavljaju novi strojevi i oprema. Također bitna informacija je da se izgradnjom novog pogona planiraju proširiti proizvodni kapaciteti, te se stoga planira otvoriti 10 novih radnih mjesta. Mjesto ulaganja je Sjeverna Hrvatska. Poduzetnik će podnijeti zahtjev za dugoročni investicijski kredit svojoj poslovnoj banci nakon dobivanja detaljnih ponuda i troškovnika.

Nakon inicijalnog sastanka, provjere financijske dokumentacije i provjere prihvatljivosti za prijavu na Zakon o poticanju ulaganja imamo sljedeće informacije,  pa pogledajmo kako bi poduzetnik mogao ostvariti značajne benefite prijavom na Zakon o poticanju ulaganja.

Poznate činjenice:

PrijaviteljSrednji poduzetnik
Mjesto ulaganjaSjeverna Hrvatska
Okvirna investicija1,9 mil eur – 2,5 mil eur (predloženo da se planira 3 mil eur jer se uvijek može ostvariti manje od plana što ćemo i prikazati)
Trajanje projekta (investicijski ciklus)01.01.2024. – 31.12.2026.
Projektodrživi projekt ulaganja s ciljem jačanja konkurentske sposobnosti u proizvodno-prerađivačkim aktivnostima projektom se u poslovanje unosi nova oprema i suvremena tehnologija planira se povećanje zaposlenih planira se rast produktivnosti
Otvaranje novih radnih mjestaMinimalno 10 novih radnih mjesta
Prosječna dobit prije oporezivanja (2020. – 2022.)1.150.000 EUR

Prijava na Zakon o poticanju ulaganja s uključenim pretpostavkama (projekcija narednih godina)

U tablicama su debljim slovima (bold) označene rubrike kojima pripada ova projektna prijava i poduzetnik.

NUTS II regijaMali poduzetniciSrednji poduzetniciVeliki poduzetnici
Sjeverna Hrvatska70%60%50%
Panonska Hrvatska70%60%50%
Jadranska Hrvatska60%50%40%
Grad Zagreb55%45%35%
Iznos ulaganja (EUR)Poticaji (%)Kategorija poduzećaBroj novootvorenih radnih mjesta
50.000 <Stopa poreza na dobit umanjuje se za 50% propisane stope u razdoblju do 5 godinaMikro (ispod 10 zaposlenika)3
150.000 – 1.000.000Stopa poreza na dobit umanjuje se za 50% propisane stope u razdoblju do 10 godinaMSP i velika5
1.000.000 – 3.000.000Stopa poreza na dobit umanjuje se za 75% propisane stope u razdoblju do 10 godinaMSP i velika10
3.000.000 <Stopa poreza na dobit umanjuje se za 100% propisane stope u razdoblju do 10 godinaMSP i velika15

Prema dinamici ulaganja koju je odredio poduzetnik, planirano je da se:

u 2024. godini ulaže 1.200.000 EUR
u 2025. godini ulaže 1.000.000 EUR te
u 2026. godini ulaže 800.000 EUR

Prema Zakonu, na ukupno planirano ulaganje od 3.000.000 EUR, a s obzirom da je prijavitelj srednji poduzetnik koji ulaganja provodi u Sjevernoj Hrvatskoj, maksimalni iznos olakšica i potpora koji se poduzetniku može dodijeliti je kako slijedi:

NUTS II regijaSrednji poduzetnik
Sjeverna Hrvatska60%
Planirana ulaganja3.000.000 EUR
Maksimalni iznos olakšica i potpora1.800.000 EUR *
*stvarni maksimalni iznos olakšica i potpora će biti nešto malo manji jer se planiranja buduća ulaganja svode na sadašnju vrijednost – NPV (računa MINGOR prilikom izdavanja Odluke), ali je u ovom slučaju korišten jednostavni izračun

Sada kada znamo koliko zapravo olakšica i potpora poduzetnik može ostvariti, idemo vidjeti na koji ih način konzumira u periodu od 10 godina. U nastavku je prikazan pojednostavljeni primjer, dok se detaljna razrada radi kroz poslovni plan koji se predaje u sklopu projektne prijave. Konzervativne pretpostavke su da će se razina poslovanja zadržati na istoj razini kao i prethodne 3 godine, s time da u prve 3 godine kada se provodi investicija planiramo okvirno 30% manju dobit. Na prvome sastanku je utvrđeno da poduzeće na godišnjoj razini prosječno ostvaruje 1.150.000 EUR prosječne dobiti prije oporezivanja. U narednim godinama nakon provedene investicije projicira se 1.300.000 EUR dobiti prije oporezivanja.

Plan konzumiranja olakšica uz pretpostavke

Kao što je vidljivo iz gornje tablice, ukupan iznos poreznih olakšica u primjeru ovog poduzeća primjenom konzervativne projekcije iznosio bi okvirno 1.550.000 EUR u 10 godina (uključujući i 3 godine investicije). Ukoliko bi poduzeće imalo značajnije bolje rezultate u određenim godinama, porezne olakšice bi se mogle konzumirati brže (u periodu kraćem od 10 godina).

Potpore se mogu koristiti i za nova zapošljavanja, ali zbog kompleksnosti izračuna potpora, iste nisu iskazane u sklopu ovog izračuna. Postoji veliki broj scenarija i simulacija koji se u sklopu Zakona o poticanju ulaganja mogu projicirati, a česti upiti su vezani uz realizaciju plana ulaganja (npr. što ukoliko imam manje provedenih ulaganja ili manje otvorenih radnih mjesta od planiranoga?). Stoga u nastavku prikazujem scenarij gdje je isti poduzetnik na kraju realizirao samo 1.200.000 EUR i to 600.000 EUR u 2024. godini i 600.000 EUR u 2025. godini. Također nije otvorio 10 novih radnih mjesta već 5. Projekcija poslovanja ostaje ista radi lakše usporedbe.

S obzirom da je ukupno ulaganje 1.200.000 EUR, isto se množi pojednostavljenom metodom sa intenzitetom potpore od 60% te se dobiva iznos od 720.000 EUR poreznih olakšica koji se može konzumirati u periodu od 10 godina. S obzirom da je ostvareno ulaganje veće od 1 milijun EUR, ali je otvoreno samo 5 novih radnih mjesta, razred se prilagođava na niži, te je stoga umanjenje porezne stope poreza na dobit 50%, a ne kao u prethodnom slučaju 75%, a vidimo i da poduzetnik do 2031. godine kumulativno konzumira iznos poreznih olakšica te stoga u 2032. i nadalje ne ostvaruje dodatne porezne olakšice.

S obzirom na kompleksnost Zakona o poticanju ulaganja i veliki broj mogućih scenarija te simulacija javite nam se na info@omniasolutions.hr kako bismo pravovremeno mogli identificirati potencijalne olakšice i za vaše investicijske projekte!