Zanimljiva je činjenica da su već preko 10 godina cijene u konzultantskoj industriji (pri tome ovdje mislimo na savjetodavne usluge koje pružaju konzultantske firme za pripremu i provedbu EU te nacionalnih projekata) obavijene velom tajne. To ni ne čudi jer kao i kod građevinskih radova, svaki projekt je drugačiji, potrebno je procijeniti kompleksnost same linije na koju se prijavljuje, procijeniti okvirne šanse za prolazak, analizirati samu projektnu ideju, analizirati prijavitelja (ili konzorcij što može dodatno poskupiti uslugu) te pokušati u dobroj volji procijeniti radne sate i broj ljudi koji je potrebno angažirati za rad na projektu.
Danas kroz ovaj članak želimo analizirati jedan od zanimljivijih natječaja iz prošle godine – „Potpora poduzećima za tranziciju na energetski i resursno učinkovito gospodarstvo za 2024. godinu“ popularno nazvan TERUG (kovanica nastala prema prvim slovima ključnih riječi naziva natječaja) a cilj nam je osvijestiti poduzetnike i potencijalne buduće prijavitelje o prosječnim cijenama usluga u konzultantskoj industriji s obzirom da je na ovom natječaju u sklopu javno dostupnih informacija o dodijeljenim bespovratnim sredstvima iskazana i zasebno stavka potpora koje je svako pojedino poduzeće budžetiralo upravo za savjetodavne usluge. Na spomenutom natječaju sudjelovali smo u pripremi natječajne dokumentacije za 1 tvrtku (potpisan ugovor) te smo kao vanjski suradnici angažirani prilikom izrade dijelova natječajne dokumentacije za još 6 projekata (od kojih je 5 klijenata ostvarilo pravo na potporu).
Svi koji su se prethodno susreli sa EU fondovima, znaju da se iznosi u projektima budžetiraju temeljem ponuda ili prethodnih konzultacija s dobavljačima, pa su budžetirane cijene zapravo i minimalno očekivani iznosi koje će prijavitelj morati platiti konzultantima za pripremu i provedbu projekta. U sklopu prihvatljivih troškova u savjetodavnim uslugama našli su se i troškovi za usluge stručnog nadzora građenja, usluge provedbe javne nabave i/ili izrade dokumentacije za neobveznike nabave te usluge revizije za verifikaciju troškova projekta (načelno sve osim stručnog nadzora gradnje i revizije konzultantske firme mogu, uglavnom, ponuditi kao svoju in-house uslugu). Na ovom natječaju pretpostavljamo da je najveći broj klijenata imao ulaganja u strojeve i opremu te solarnu elektranu, jer su se na taj način mogli osigurati dovoljni bodovi za prolazak, te stoga rijetko koji prijavitelj ima budžetiranu stavku stručnog nadzora, dok se za reviziju projekta budžetirao iznos do okvirno 7.000 EUR, a često i vrlo manje (naravno ovisno o veličini projekta i zahvatu). Za sve ostalo, s popriličnom sigurnošću, možemo pretpostaviti da spada pod domenu „konzultantskih usluga“.
Krenimo na zanimljiviji dio, tj. same brojke.
Do 29.05.2025. potpisano je ukupno 116 ugovora ukupne vrijednosti (ukupno prihvatljivi troškovi) 144.794.147,93 EUR, a pri tome je dodijeljena potpora (bespovratna sredstva) u iznosu od 79.473.709,41 EUR. Ako izbacimo nekoliko tvrtki koje same provode projekte ili jednostavno nisu budžetirale savjetodavne usluge u projektu, ukupna potpora za sve projekte koji imaju budžetirane savjetodavne usluge iznosila je 62.598.849,64 EUR. Pri tome, ukupna potpora za savjetodavne usluge iznosila je 2.707.864,06 EUR (4,33%).
Treba uzeti u obzir da je intenzitet potpore iznosio 50% na savjetodavnim uslugama, što bi značilo da je ukupno ugovorena usluga za savjetodavne usluge dvostruko veća. Na konkretnom primjeru, 105 tvrtki ima budžetirane savjetodavne usluge, a ukupan trošak na tim stavkama je 5.415.728,12 EUR (2.707.864,06 EUR je potpora tj. sufinanciranje iz EU). To ukazuje da je prosječna naknada za savjetodavne usluge iznosila 51.578,36 EUR (ili 5,23% ako gledamo ukupno vrijednost projekata tih 105 firmi). Daljnjim filtriranjem, kada gledamo postotni udjel na način da ukupni trošak savjetodavnih usluga dijelimo sa ukupno prihvatljivim troškovima projekta, dolazimo do zanimljivih brojki. Ako izbacimo outlayere, najniži postoci za savjetodavne usluge se kreću od 2% pa sve do 26%. Logično bi bilo da se niži postoci odnose na veće projekte, a veći postoci na manje projekte – takva je logika u konzultantskoj industriji jer je realno potrebno odraditi jednak posao za onaj projekt od 1 milijuna EUR i onaj od 5 milijuna EUR (vrlo su male razlike u obujmu posla koji konzultant mora odraditi). Međutim, nije sve baš tako kako se očekuje.
Naime, sortiranjem podataka došli smo do zanimljivih informacija. Na primjeru projekata iznad 2 milijuna EUR (TVRTKA 1 i TVRTKA 2) oba projekta su dobila gotovo identične potpore (oko 995.00 EUR), ali je trošak za savjetodavne usluge na jednom projektu iznosio 2,59%, a na drugome 6,79%. Zanimljivo bi bilo saznati da li se tu radilo o infrastrukturnim zahvatima i da li je opravdana ova razlika u cijeni, tj. da jedna tvrtka ima budžetirano 60-ak tisuća EUR za savjetodavne usluge, a druga 140.000 EUR.
Najusklađeniji su postoci kod projekata od 950.000 EUR do 1.100.000 EUR – tu se postoci kreću oko 5% tj. budžetirani su troškovi za savjetodavne usluge na razini od oko 52.000 EUR.
Također možemo vidjeti da su značajne razlike kod projekata od 180.000 EUR – 400.000 EUR. Tu su postoci ugovarani po principu APP (ako prođe prođe) – prosječno su postoci iznosili 14,5%, najniži su bili oko 5% dok su najviši iznosili čak 26%. Za primjer uzimamo tvrtku TVRTKA 3 koja ima projekt od 240 tisuća EUR, a na savjetodavne usluge je od toga budžetirano preko 62.000 EUR što je vrlo zanimljivo.
Kada gledamo samo budžetirane iznose za savjetodavne usluge, troškovi se kreću od najniže 20.000 EUR (kada izbacimo nekoliko outlayera) pa sve do kako smo prethodno već naveli 140.000 EUR.
Medijalni trošak kada izbacimo nekoliko outlayera iznosi oko 52.000 EUR, a medijalni postotak je oko 6% što smatramo realnim za ovaj tip i kompleksnost natječaja.
Firme koje su vrlo vjerojatno budžetirale prevelike iznose su redom (prema postotnom udjelu savjetodavnih usluga u projektu):
- TVRTKA A (Ukupno prihvatljivi troškovi: 383.740,50 EUR, od toga ukupni trošak za savjetodavne usluge: 85.000 EUR tj. 22,15%),
- TVRTKA B (Ukupno prihvatljivi troškovi: 544.272,00 EUR, od toga ukupni trošak za savjetodavne usluge: 92.472,00 EUR tj. 16,99%),
- TVRTKA C (Ukupno prihvatljivi troškovi: 643.000,00 EUR, od toga ukupni trošak za savjetodavne usluge: 80.000,00 EUR tj. 12,44%),
- TVRTKA D (Ukupno prihvatljivi troškovi: 882.521,22 EUR, od toga ukupni trošak za savjetodavne usluge: 86.500,00 EUR tj. 9,80%)
- TVRTKA E (Ukupno prihvatljivi troškovi: 1.368.325,00 EUR, od toga ukupni trošak za savjetodavne usluge: 130.000 EUR tj. 9,50%).
S obzirom da su podaci javno dostupni, ako nekoga zanima više informacija može slobodno iste pronaći na sljedećem linku: https://fondovieu.gov.hr/pozivi/108 (niže na linku su informacije o potpisanim ugovorima).
Bilo bi vrlo zanimljivo i korisno da svaki budući EU natječaj ima javno dostupne i transparentno iskazane podatke za savjetodavne usluge jer će budućim prijaviteljima omogućiti bolje i kvalitetnije istraživanje tržišta, ali i osigurati ugovaranje fer i realne cijene za savjetodavne/konzultantske usluge.